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文化財調査の現場 |
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葛飾北斎や安藤広重の浮世絵の鮮明な青色に使われた輸入人造着色料・プルシャンブルーの使用が1830(天保元)年に始まったことが、蛍光エックス線分析などの調査で明らかになりました。 11月10日、東京で開かれる国際浮世絵学会の大会で発表予定です。
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下山教授は、三つの着食料の分光反射スペクトルにそれぞれ特性があることを発見。さらに、放射性同位体を用いた蛍光エックス線分析で、プルシャンブルーにだけ含まれる鉄分が確認できることに着目。二つの分析方法で、制作年代がほぼ特定されている浮世絵百二十八点を調べたところ、1830年後半の作とされる歌川国芳の「五郎時宗 市川団十郎」で初めてプルシャンブルーが使われ、以降広まることを突き止めました。それ以前で使用作品とされたものは、間違いだったことがわかりました。 |
18世紀(1781〜1798年)に製作され終戦直後に米国に持ち出され56年ぶりに米国から返還された「琉球国惣絵図(間切集成図)」に使用された色材の非破壊分析調査。(受託研究) |
この絵図は、18世紀後半に製作されたもので、5枚に分割されて描かれています。濃い青は「群青」、鮮やかな緑は「緑青」、桃色は「鉛白」と「ラック(赤色染料)」の混色、濃い赤はオレンジ色の「丹(たん)」と赤色の「朱(しゅ)」あるいは「丹」と「ラック」の混色、紫色は「ラック」と青色の「プルシャンブルー」あるいは「ラック」と青色の「藍」の混色、そして川や海の青は「プルシャンブルー」がそれぞれ絵具として使われていることが判りました。また、琉球では、この青色顔料の「プルシャンブルー」を日本本土よりも早い時期に使用していたようです。 |
NHKハイビジョンスペシャル「神の手を持つ絵師“若沖"」製作協力:伊藤若沖筆「文殊菩薩像(1765年)に使用された「赤色」絵具の現地非破壊分析調査。(受託研究) |
この調査は、所蔵先の京都「相国寺」に非破壊分析装置を持参して実施した現地調査です。 若冲が使用した赤色の絵具は、硫化水銀を主成分とする純度の高い「朱(しゅ)」であることがわかりました。 |
The Japanese Ministry of
Education, Culture, Sports, Science and Technology
has selected prominent organizations as launching
pads for the Frontier Project for Arts and
Sciences.
These organizations are expected
to achieve excellent development and results in
research. The Frontier Project for Arts and
Sciences will extensively and comprehensively
support these institutions with funding for
research equipment and facilities.
For the
current year, twenty-one organizations have been
selected throughout Japan, and our university is
the sole recipient in the Chugoku-Shikoku region.
The duration of this comprehensive
research project will be for five years, from
April 2003 through March 2007 academic year
(Heisei 15 through Heisei 19).
The
objectives of the Frontier project are the
following:
- To research technologically superb
conceptions that our ancestors left us in
cultural properties.
- To interpret information gained through
research.
- To bring forward any excellent ideas which
may lead to devising new technology for today’s
society.
- To disseminate significant technological
findings to future generations.
Hence, to achieve the aims of this
project, we will promote cooperative research
activities in the following four areas:
- Technological and cultural research mainly
focuses on the historical and social background
of cultural properties.
- Scientific research, analyzes cultural
properties from a nondestructive analytic
perspective.
- Conservation and restoration research will
focus on structures and techniques used in
making old cultural properties.
- Digital archive research will attempt to
record cultural properties in visual images.
From these images, researchers will attempt to
find new interpretations, in order to utilize
them from a modern perspective.
The
research institution for cultural properties, the
Bunkazai Sogo Kenkyu Center, is to be newly
established. The tentative opening date is
scheduled for mid-February, 2004.
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